Twee jaar geleden was er nog scepsis over de snelheid waarmee de autonome auto het straatbeeld gaat veroveren maar je hoort weinig twijfel meer. Binnen 5 tot 10 jaar zal het de overheersende vorm van persoonlijk transport zijn. Met bijna ondenkbare consequenties voor mobiliteit, bezit van auto’s, inrichting van infrastructuur, werkgelegenheid, prijzen van onroerend goed, productiviteit, CO2 uitstoot, files en nou ja, ik zal maar even stoppen.

De snelheid waarmee onze overheden reageren met adequate wetgeving, communicatie, voorlichting en het scheppen van randvoorwaarden lijkt op die van een stokoude 300 kilo zware schildpad op betablokkers. 

Los Angeles leads the way

Alleen Los Angeles lijkt te snappen dat er haast is geboden en heeft een passend initiatief gelanceerd onder de naam ‘Coalition of Transport Technology’. Het is een stadsplanningsproject waarin de logistiek wordt vormgegeven voor een stad die massaal overgaat op autonome infrastructuur. Vergeet niet dat er minstens zeven grote autobedrijven zijn die tegen 2020 met autonome auto’s op de markt komen. Google, Honda, Ford, Apple en Volvo zijn niet de minsten. Bedrijven en klanten zijn klaar, overheden niet. Het is een slecht uitzicht vanuit de relaxte atmosfeer van je autonome auto.

Daarbij is het gebrek aan regelgeving een enorme kans voor het scheppen van de voorwaarden voor duurzaamheid. Auto fabrikanten kunnen allemaal via regels en wetten de kant van groene electrische of waterstof auto’s worden opgeduwd. Maar ook die kans wordt niet aangegrepen.