Tesla heeft de trend heeft gezet. Iedereen die eenmaal elektrisch heeft gereden wil niets anders meer. De traditionele autobouwers willen eigenlijk niet elektrificeren (het is namelijk ondoenlijk voor ze), maar proberen de schijn op te houden. 

Ik laat je hun ongelooflijke Window Dressing even zien in cijfers. Vanuit het simpele gegeven dat je batterijen nodig hebt om elektrische auto’s te maken. Er worden op dit moment ongeveer 70 miljoen auto’s gebouwd per jaar.  

De grootste roeper van allemaal is Volkswagen. Ze zijn ook best een beetje ambitieus, maar lang niet genoeg. Ze maken nu ongeveer 10 miljoen auto’s. Hun plan is om voor 2030 maar liefst 6 batterij fabrieken te gaan bouwen van elk 40 gigawatt-uur. Dat is 240 gigawatt-uur, ofwel, uitgaande van 60Kwh per auto, zo’n 4 miljoen auto’s. Ze geven dus zelf aan 60% te gaan krimpen. Of ze denken dat er iemand nog een brandstof auto koopt in 2030? Ze denken er daar dus nog 6 miljoen van te verkopen. Tony Seba van RethinkX, de absolute autoriteit op dit gebied ziet dat anders; 90% elektrisch in 2030. Zie hieronder.

Volkswagen zal veel batterijen moeten bijkopen. Maar ja, die zullen er niet zijn want de andere fabrikanten zijn nog minder ambitieus. 

Gaat de rest wel elektrificeren?

Ford dan? Het enige dat ze aangeven is dat ze de komende 5 jaar 22 miljard dollar willen investeren. Dat is heel weinig als je ziet dat een batterijfabriek al gauw 4 miljard kost en hun hele beurswaarde de 60 miljard niet haalt. Ik zie niet waar het geld vandaan moet komen. Met de paar elektrische auto’s die ze nu maken verliezen ze nu geld op elke auto. 

General Motors? Heel stoer roepen ze dat er de komende drie jaar maar liefst 20 nieuwe elektrische modellen komen. Ik hoor liever hoeveel auto’s dat zullen zijn maar daar hoor je ze niet over. Hun investering zou 23 miljard zijn. Op een market cap van 75 miljard ook niet echt lekker haalbaar en als het al lukt: too little too late. 

Elektrificeren? Toyota probeert nog in te zetten op waterstof. Ik ga stuk. En wel hierom!

Nou, dat waren de grote boys. 

Dan nog even de plannen van Tesla: 3 terawatt-uur batterijen eigen productie in 2030. Dat is genoeg voor 40 miljoen auto’s. En oh ja, ze hebben de contracten met de grote andere batterij bouwers al afgetikt. CATL, Panasonic en LG bouwen speciaal voor Tesla nieuwe fabrieken waarvan de hele productie naar Elon gaat. Alleen Tesla zal genoeg (en meer) hebben.

 

Dit zijn de cijfers. Je doet het er maar mee. Dit was geen beleggingsadvies, maar bel gerust als je wilt weten waar mijn spaargeld in zit. 

 

Ik wil Randall boeken Bekijk Randall op Linkedin

 

Randall is een ‘disruptive technology strategist’ voor uw keynotes en specifieke workshops. Tevens is Randall te boeken als dagvoorzitter voor innovatiedagen en congressen.