Robotica

Inspirerende spreker voor uw event

Randall van Poelvoorde inspireert organisaties en teams met zijn visie op exponentiële technologie en bedrijfsmodellen, kennis, enthousiasme en verbeeldingskracht.

Mijn visie op innovatie

Als spreker over technologie wordt mij vaak gevraagd naar mijn visie op innovatie. Het is opvallend dat innovatie vaak meteen beelden oproept van technologie. Technologie maakt natuurlijk veel dingen mogelijk die lang geleden (vorig jaar bijvoorbeeld) nog niet konden. Nieuwe technologische ontwikkelingen hebben wel als nadeel dat ze daardoor als oplossing voor alles worden gezien en het uitgangspunt worden. Er zijn apps waarmee je een smartphone verslaving kan aanpakken. Hou eens op. Dit is mijn visie op innovatie.

Innovatie is vooral een cultuur kwestie

Ik heb bedrijven met fantastische producten zien faalhazen maar ook bedrijven met een slecht aanbod zien veranderen in winners. Hieronder zal ik beschrijven welke cultuur aspecten ik consequent zie terugkomen bij succesvolle bedrijven.

De wil en het vermogen om vanuit de wensen van klanten te werken

De sleutel tot het ontwikkelen van nieuwe diensten zit bij je klanten. Zo logisch als dat lijkt, veel innovatie komt toch voort uit andere drijfveren. Kostenreductie is daarbij een belangrijke. Ik ben daar zeker niet tegen maar kosten kun je eenmalig reduceren terwijl een nieuw product dat veel klanten helpt veel meer waarde toevoegt.

De wil en het vermogen om schaalbare producten te ontwikkelen

Een bedrijf dat niet goed kan schalen kan niet hard groeien. Schaalbaarheid betekent dat je meer kan verkopen (omzet omhoog) terwijl je kosten minder hard stijgen. Drie voorbeelden van slecht naar goed schaalbaar zijn de volgende.

Vrachtwagens door mensen laten besturen is amper schaalbaar (alleen aan de kostenkant). Metselen kan schaalbaar worden gemaakt met mechanisering of robotisering maar is erg lastig. Software, data, rekenkracht en services zijn het beste schaalbaar.

De wil en het vermogen om los te laten wat je nu doet

Wees niet te verliefd op je huidige aanbod. Blijven doen wat je doet is bijna een garantie voor problemen. De wensen van je klant veranderen de hele tijd en je huidige diensten worden vrij snel irrelevant. Als het je lukt om steeds opnieuw de problemen van je klant te begrijpen en deze op te lossen met heldere producten dan blijf je in business.

De wil en het vermogen om veel fouten te maken en daarvan te leren

Fouten maken is ook een vak. Het is makkelijker om in je comfort zone te blijven en weinig fouten te maken, maar er is dan geen leren bij. Moed om nieuwe dingen te proberen is dus belangrijk. Maar je moet ook de signalen dat iets fout gaat snel zien en leren te begrijpen wat er mis ging.

Exponentiele technologie. kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie

Slimmere analyses gebaseerd op meer en actuelere gegevens zorgt ervoor dat kenniswerk door accountants, medisch specialisten, advocaten en rechters beter ondersteund worden in hun werk. Beroepen gaan verdwijnen of veranderen daar waar extra kennis door technologie beschikbaar komt.

Exponentiele technologie. voorspellende geneeskunde

Voorspellende geneeskunde

We komen in het tijdperk van voorspellende gezondheidszorg. Door collectieve, intelligente analyses van individuele gezondheidsgegevens (DNA, bloedwaardes, lichaamsfuncties) gaan we van genezen van klachten naar het voorkomen van klachten om langer gezond te leven.