Vorige week was een mooie week met voor mij als hoogtepunt het interview met Prof. dr. ir. Maarten Steinbuch, High Tech Systems Expert. Het gesprek dat ik met hem voerde ging met name over (de misverstanden rond) elektrisch vervoer, de energietransitie en hoe belangrijk je eigen principes zijn in de wetenschap. Hieronder mijn weergave van het gesprek. 

Mijn eerste vraag was welke misverstanden er volgens de heer Steinbuch leven rond de transitie naar duurzaam transport. Hij gaf aan dat het belangrijk is om energie en vermogen in deze discussie los te trekken. Pas dan zie je dat massaal elektrisch rijden in ons land goed mogelijk is. 

Elektrische auto’s (als er straks 8 miljoen zijn in 2045) zorgen voor slechts 20% toename ten opzichte van de huidige totale jaarlijkse elektriciteitsvraag in Nederland. Dit is de energie die er nodig is. Vermogen is een natuurkundige grootheid voor de energie per tijdseenheid. Die geeft dus  aan hoeveel energie er op een bepaald moment nodig is. Via software in onze auto’s, telefoons en laadpalen kunnen we dat heel goed regelen.

Waterstof als energiedrager voor voertuigen

Ik vroeg hem vervolgens hoe hij kijkt naar de inzet van waterstof als energiedrager voor voertuigen. Batterijen zijn volgens hem drie keer efficiënter. Er gaat veel energie verloren bij het proces van het maken en weer gebruiken van de waterstof. Steinbuch ergert zich aan de reclames van bepaalde bedrijven uit de fossiele brandstoffen branche die continue waterstof voor mobiliteit blijven promoten. Het is wel verklaarbaar omdat ze hun bestaande infrastructuur en processen in stand willen houden, maar ze staan de transitie die we zo hard nodig hebben in de weg. Duurzame (seizoens)energieopslag met bijvoorbeeld waterstof is overigens volgens Steinbuch hard nodig voor de energietransitie van de industrie.

Is elektrisch rijden alleen voor rijke mensen?

Vervolgens vroeg ik Maarten Steinbuch hoe hij reageert op mensen die stellen dat elektrisch rijden “alleen voor rijke mensen’ is. Hij beaamt dat dit inderdaad nu nog zo is. Het business model van de autofabrikanten is om eerst de dure auto’s te lanceren en daarmee het geld te verdienen om investeringen te kunnen doen in goedkopere modellen. Hij geeft aan dat binnen een paar jaar een EV met een range van tenminste 300 kilometer in de winter (en dus 400 in de zomer) hetzelfde zal kosten als een auto met brandstofmotor. Met name de accu’s bepalen de prijs van de auto en deze worden rap goedkoper. 

Kernenergie om de overgang te maken

Hebben we kernenergie nodig om de overgang te maken? Steinbuch is al jaren tegen energie uit kernsplitsing. Hoe goed we het afval ook kunnen opslaan, hij vindt het principieel fout om te doen, en ook te duur. Kernfusie zal naar zijn idee wellicht op den duur kunnen maar zijn inschatting is dat het eigenlijk wel erg laat komt. 

We moeten gewoon maximaal investeren in zonne-energie en goede accu’s als opslag. Deze accu’s kunnen we prima recyclen. Windenergie is ook heel belangrijk, maar staat wat lager op zijn lijstje vanwege de turbine bladeren. Deze moeten ook weer gerecycled worden. 

 

Graag wil ik de heer Maarten Steinbuch heel erg bedanken voor zijn inzichten. Het interview was het mooiste half uur van mijn week!

Als tip geeft hij ons om de aflevering van VPRO Tegenlicht te bekijken waarin onder andere de Nederlandse Lightyear auto te zien is. Hier is hij: 

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2021-2022/Rijden-op-zon.html

 

Ik wil Randall boeken Bekijk Randall op Linkedin

 

Randall is een ‘disruptive technology strategist’ voor uw keynotes en specifieke workshops. Tevens is Randall te boeken als dagvoorzitter voor innovatiedagen en congressen.