De constatering: “Data is het nieuwe goud” is een suf cliché. Maar zo waar. En zo belangrijk om te begrijpen. Vaak wordt me gevraagd hoe het zit en om een voorbeeld te geven. Het voorbeeld van Netflix (Netflix is 100% data driven) slaat vaak aan. Daarom dit artikel. 

Inloggen versus de TV aanzetten

Om de waarde van data goed te begrijpen is het nodig om de verschillen tussen TV en Netflix uit te werken.  Het begint er al mee dat je bij Netflix ingelogd bent als je kijkt.

Netflix logt en analyseert elke interactie met klanten om kijk voorkeuren te voorspellen en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Ze weten wat je kijkt, wanneer je kijkt, hoe lang je kijkt en op welke plaatjes je klikt. Ze targeten jou zelfs met andere plaatjes dan een ander voor dezelfde content! Dit is niet alleen op basis van je gedrag, maar op ook op basis van je gender, leeftijd, en regio. 

Netflix gebruikt gedragssegmentatie om dagelijks op geautomatiseerde basis aangepaste inhoud te leveren aan zijn meer dan 200 miljoen abonnees. Netflix slaat deze informatie vervolgens op om klanten te segmenteren in groepen op basis van hun acties, waardoor de media dienstverlener een meer gepersonaliseerde klantervaring kan bieden. 

De TV weet amper wie je bent, ze gebruiken de gegevens van een klein vast panel om een idee te krijgen van onze voorkeuren. Dat hebben ze nodig om adverteerders te trekken. Het is duidelijk hoe slecht dat werkt, alle reclames die je ziet zijn namelijk saai en niet op jou gericht. 

Nieuwe content maken

Netflix gebruikt zelfs data om te helpen bepalen welke nieuwe tv-series of films ze moeten maken. Dit is allemaal nodig om gebruikers vast te houden of nieuwe gebruikers te werven. Hebben ze nog vrouwen tussen 25 en 30 jaar oud nodig in Egypte? Ze weten exact welke nieuwe content hiervoor nodig is. Wat dacht je van 10% spanning, 30% humor, 40% romantiek en 20% muziek? En graag een lange hoofdrolspeler.  

De kwaliteit van deze content kan ook hoger zijn om de eenvoudige reden dat het niet hoeft te worden goedgekeurd door adverteerders. Series en films hoeven alleen maar de doelgroep aan te spreken. De ruimte die schrijvers en regisseurs krijgen is dus groter, waardoor ze ook meer talent aantrekken. Dat geeft ook weer openingen voor nieuwe acteurs, die er in Hollywood nooit aan te pas zouden komen. We zien het ook aan de thema’s die worden behandeld. Het is meer open-minded en inclusief dan ooit. 

Conclusie

Het gebruik maken van data voor video consumptie leidde tot een compleet nieuw business model, hogere kwaliteit content en ook tot meer kijkplezier. TV was al half dood, maar je snapt dat de beweging die Netflix heeft ingezet niet veel handjes op elkaar krijgt in Hilversum. 

Als je wilt weten welke kant jouw bedrijf op kan met de gigantische hoeveelheden data die er in omloop zijn? Nodig mij eens uit om het te bespreken; wie weet wat er bij jullie gaat gebeuren! Of word je Hilversum?

 

 

Ik wil Randall boeken Bekijk Randall op Linkedin

 

Randall is een ‘disruptive technology strategist’ voor uw keynotes en specifieke workshops. Tevens is Randall te boeken als dagvoorzitter voor innovatiedagen en congressen.